Am uitat parola
Newsletter
Pentru a primi ultimele noutati introduceti adresa de e-mail

  • Nic Hanu


Respect pentru fotografie si prietenie

 Sâmbătă, 18 mai 2013, în municipiul Râmnicu Vâlcea s-a dat startul unei impresionante serii de manifestări artistice grupate sub genericul "Zilele Râmnicului". Un punct clar trasat pe ordinea de zi a fost vernisajul expoziției celor 8 membri fondatori ai Fotoclubului Clar de Bucuresti, care a avut loc intr-o superbă locație și anume in curtea interioară a Muzeului Judetean Rm Vâlcea. Evenimentul a fost posibil datorită strădaniei colegilor de la fotoclubul Floarea de Colț Râmnicu Vâlcea și mai ales președintelui Ioan Ciobotaru care, cu admirabilă modestie, a fost o gazdă pe cât de eficientă, pe atât de agreabilă.Deschiderea expoziției a fost onorată de prezența vice-primarului municipiului Râmnicu Vâlcea, domnul Gheorghe Ioniță și a directorului Muzeului Județean, domnul Claudiu Tulugea, cel care a pus la dispoziția organizatorilor, în mod gratuit, un spațiu de expunere absolut remarcabil. Au fost prezenți mai mulți membri ai fotoclubului din localitate, artiști plastici, reprezentanți mass -media, numeroși iubitori de fotografie. Iar seara, profitând de programul "Noaptea muzeelor", sute de vizitatori s-au perindat prin fața fotografiilor expuse.Expoziția artiștilor fotografi bucureșteni, intitulată "Clar", a mai fost vernisată în Craiova, Arad, Oradea și București. Acum, la Râmnicu Vâlcea, ea este prezentată publicului pentru ultima oară. Un motiv tocmai bun pentru a face un scurt comentariu asupra acestei expoziții care, de-a lungul unui an, a fost prezentată în mai multe orașe ale țării. Un comentariu care este valabil pentru actuala situație din fotografia românească. La o primă vedere, apariția de noi inițiative fotografice, grupuri artistice sau orice altă formă de organizare ar trebuii salutată cu maximă deferență. Din păcate însă, cele mai multe demersuri ale entuziasmaților care descoperă fotografia sfârșesc la fel de brusc precum au început, fără să lase vreo urmă palpabilă. Din fericire, în spatele acestei ofensive gălăgioase, lipsite de conținut, de mesaj, în care valoarea pozarilor se măsoara în numerele de like-uri primite pe facebook, se mai află oameni chibzuiți pentru care valoarea lucrărilor lor se măsoară cu alte unități de măsură. Mai există artiști fotografi pentru care cinstea, generozitatea, discreția sau altruismul sunt etaloane morale ce nu pot fi ignorate. Fără asemenea împătimiți cu adevărat de fotografie, peisajul artei fotogrfice românești ar fi și mai tern.Se părea în urmă cu un an că "Clar" debutează cu stângul: expoziția era gata, dar se schimbase programul sălii unde urma să fie expusă. Norocul a venit de la Craiova acolo unde Mircea Anghel AFIAP a spus doar: veniti aici ! Și ne-am dus. Pe urmă la Arad, Nelu Scripciuc AFIAP nu a ezitat să păstreze la el acasă pachetele cu fotografiile noastre, format 60 x 90 cm, pentru mai multe luni, practic să blocheze o întreagă încăpere. Pentru că, trebuie spus, transportul fotografiilor a fost o problemă greu de rezolvat. O altă mână de ajutor a venit de la Stefan Toth AFIAP care, fiind mai practic din fire, a găsit niște cutii de carton in care a ambalat producția celor pe care îi invitase să expună la Oradea. Și îmi imaginez că nu i-a fost deloc ușor să mai și ducă acele pachete la autogară. Dar a făcut-o ca și când ar fi fost un gest firesc.La fel de firesc ca și modul în care s-au implicat, la Râmnicul Vâlcea, Sanda și Ionel Ciobotaru: agățat fotografii pe pereți, pus etichete, îngrijit de protocol și multe alte amănunte consumatoare de timp și energie.Rămânând în același registru, judec vernisajele la care am participat oarecum din spatele fotografiilor expuse, memorând fapte mai puțin vizibile, dar cu semnificații neprețuite: fotografia făcută împreună cu Victor Boldîr EFIAP, cupa primită de la Francisc Kelen AFIAP sau bancurile auzite de la colegii de la "Nufărul" într-o minunată seară petrecută la un restaurant din Oradea. Ori vorba bună venită de la Laurențiu Mărgineanu AFIAP, gestul Irinei Cristian, care a călătorit zeci de kilometri pentru a fi ochi și urechi la un vernisaj și nu în ultimul rând cartea primită de la Anca și Mircea Băduț. Acestea sunt autenticele coordonate care (mai) definesc activitatea artiștilor fotografi români. Dacă în judecarea unei fotografii – tentație foarte frecventă în ultima vreme – criteriile sunt mereu schimbătoare, sinceritatea și bunacuviință rămân valori perene.
 Eugen Negrea AFIAP
Foto: Ruxandra Negrea

Data: 18 May 2013
  • Saloane Internationale FIAP
  • Anvergura
  • Fotofocus
  • De scris
  • AME